Translate

Monday, October 15, 2012

Met zekerheid op je doel af

Wie stap voor stap een berg beklimt genaakt allengs de top.
Een dergelijk citaat stond in mijn wiskundeboek op school en was als aanmoediging bedoeld voor leerlingen om gewoon door te zetten. Het is een ouderwets gezegde maar de bedoeling is wel duidelijk. Het is een wat ongemakkelijke waarheid want dat is nu precies de moeilijkheid voor velen: om elke dag iets aan een bepaalde taak te doen, dat vergt discipline. Er zijn ook zo veel dingen die je er  vanaf houden, de kinderen, de hond, je werk, de krant, de televisie en de behoefte om even van de vermoeienissen van de dag bij te komen.

Zie je tegen een bepaalde taak of onderneming op?
Moet je een projectplan maken? Of wil je een poppenhuis voor de kinderen in elkaar zetten? Is er iets wat je moet of wilt doen maar waar je toch tegenop ziet? Stel het niet langer uit, begin er gewoon aan. Afhankelijk van wat het is dat je gaat doen, kan je beginnen met een bepaalde tijd per dag. Bijvoorbeeld een kwartier of drie uur. Na een week maak je er iets meer van, net zoveel als je aankunt. Het gaat er om dat je dagelijks iets doet. Je zult verbaasd zijn wat je in bijvoorbeeld zes weken bereikt hebt.

Stel je loopt al een tijd rond met het plan om een boek te schrijven. Laten we even aannemen dat je het onderwerp al aardig gedetailleerd in je hoofd hebt zitten. Een roman van enige substantie bevat al gauw 80.000 woorden. Een bijna duizelingwekkend aantal lijkt het. Toch valt het mee. Wanneer je elke dag 400 woorden schrijft ben je er in 200 dagen klaar mee. Dat moet toch te doen zijn.

Even ter vergelijking: de columns in mijn blog bevatten elk naar schatting gemiddeld zo'n 400 woorden. Ik ben in mei van dit jaar met deze blog gestart en bijna elke dag schrijf ik een column. Inmiddels heb ik meer dan 100 columns geschreven dus in totaal zal mijn blog niet ver van de 40.000 woorden afzitten. Nog eens 100 columns en het zijn er 80.000. Het schrijven van een column kost me iets minder dan een uur per dag.

Zo zie je dat wat jij zou willen doen in de meeste gevallen binnen je bereik moet liggen, als je er maar dagelijks een bepaalde tijd aan besteed. Succes!

No comments:

Post a Comment