Translate

Saturday, June 30, 2012

Jouw woorden hebben kracht

Wat bedoel je hiermee?
De meeste woorden die we spreken lijken weinig betekenis te hebben. Ik bedoel het koetjes en kalfjes gepraat waarmee we op een neutrale wijze met anderen in contact blijven. "Mooi weer niet?". "Ja, maar ik vraag me af het droog blijft". Dit bedoel ik met neutrale conversatie.
Heel anders wordt het wanneer we onze woorden met een bepaalde bedoeling uitspreken. Dan kunnen ze een krachtige werking hebben. Zeg eens tegen iemand: "Wat ben jij toch een ontstellende zak!".
Ik garandeer je dat het uitwerking heeft. Een krachtige persoonlijkheid dient je van repliek, of negeert je gewoon (voor hem/haar besta je voortaan niet meer). Met een beetje pech kan je zelfs een pak slaag oplopen. Bij iemand die tegen een depressie aanzit kan zo'n opmerking desastreuze gevolgen hebben.

Wanneer je iemand een heel aardig compliment geeft dan is de reactie heel anders. Ik hoef dit niet verder uit te werken, je begrijpt me wel.

Woorden werken twee kanten uit.
Met het bovenstaande heb ik je natuurlijk niets nieuws verteld. Maar de woorden die je uitspreekt kunnen niet alleen een uitwerking op anderen hebben, ze komen uiteindelijk ook bij jezelf terug. Veel mensen lijken zich dat niet te realiseren maar toch is het een waarheid als een koe.
Als iemand constant negatieve taal uitkraamt wat denk je dat hij/zij daar uiteindelijk voor terugkrijgt? Een mooie baan? Veel goede vrienden? Een gelukkig gezin? Vrolijke kinderen? Dat geloof je toch niet? De negativiteit die iemand voortdurend produceert komt uiteindelijk een keer op diens eigen hoofd terug.

Hoe anders is het met mensen die consequent positieve gedachten uitspreken. Ik beweer niet dat ze immuun zijn voor narigheid, maar de kans is groot dat ze goede vriendschappen hebben, een goede baan, een gelukkig gezin en zo voorts. Vrijwel zeker voelen ze zich gelukkiger dan iemand die constant loopt te vitten.

Allemaal goed en wel, maar wat heb ik hieraan?
Iedereen die dit leest weet dit al, het is niets nieuws. Maar als je het gekrakeel om je heen hoort en ziet dan moet het toch duidelijk zijn dat veel mensen hier niet over nagedacht hebben wanneer ze hun mond opendoen of een tweetje wegsturen.

Jouw woorden hebben effect of je dat beseft of niet. Je hebt veel meer macht of invloed dan je denkt.
Bovendien kan je kiezen welke lading jouw woorden hebben, een positieve of een negatieve.
Is het dan niet de moeite waard om je woorden bewust te kiezen?

No comments:

Post a Comment