Translate

Saturday, August 18, 2012

5 vragen voor planmatig werken en leven

Dit is onbedoelde plagiaat.
The Duke of Wellington
Een veldheer die wist wat hij wilde en planmatig te werk ging
Jaren geleden schreef ik uit een boek of een artikel 5 vragen over in mijn Time Manager Organiser. Ik weet niet meer wie de auteur is maar de vragen zitten zo'n beetje in mijn hoofd gegrift alsof ik ze zelf bedacht heb. Ik heb ze regelmatig met anderen gedeeld die er hun voordeel mee deden. Nu geef ik ze aan jou door en ik hoop dat je er ook wat aan hebt. Hier komen ze, het commentaar is uiteraard van mijzelf:

1. Weet u waar u heen wilt?
Een simpele maar essentiële vraag. Iemand kan z'n hele leven werkend doorbrengen zonder zich af te vragen wat hij of zij zelf wilt. Wanneer je in een bedrijf of organisatie werkzaam bent is het heel gemakkelijk om deze vraag te ontlopen. Je route lijkt keurig uitgestippeld, maar is het de route wel die jij graag wilt of schik je jezelf in het geijkte patroon? Misschien wil je de uitgestippelde route wel van harte volgen, dat is prima als je er maar over nagedacht hebt. Het zou jammer zijn wanneer later blijkt dat je liever iets anders had willen doen.

2. Heeft u een plan gemaakt?
Goed, je hebt nagedacht en je weet nu wat je wilt. Wanneer je de wens niet vertaalt naar een plan dan blijft het bij dagdromerij. De duke of Wellington was een veldheer die zich planmatig met de kleinste details bezig hield en ook voorzieningen trof voor eventuele tegenvallers. Hij plande zijn succes. Hoever of je in je plannen moet gaan bepaal je zelf. In zijn algemeenheid zou ik zeggen dat je 2 niveaus  diep moet plannen. Je plant de hoofdlijnen en daaronder de acties die genomen moeten worden.

3. Bent u daadwerkelijk begonnen?
Dit is een super belangrijke vraag. Men blijft vaak in plannenmakerij steken (om maar niet te hoeven beginnen denk ik stiekem). Je herkent dat aan termen als vooronderzoek, voorbereiding, detailplanning etc. Ik zeg niet dat ze onnodig zijn maar het moet niet te lang duren. Begin zo snel mogelijk.

4. Heeft u de juiste stappen ondernomen om uw doel te bereiken?
Punt 1 tot en met 3 zijn afgehandeld en men begint voortvarend. Binnen de kortste keren zit men tot over de oren in het werk en wordt men er door meegezogen. Het mooie plan en de doelstellingen raken op de achtergrond. Kijk dus regelmatig of je nog op koers ligt. Hou de voortgang bij, dat houdt de moed erin.

5. Heeft u al over een volgend doel nagedacht?
Je hebt het geplande doel in zicht en het wordt dus tijd om over een volgend doel na te denken. Zou houd je de planmatige cyclus van vraag 1 t/m 5 in constante beweging. Je bereikt doelen met de regelmaat van een klok.
SUCCES!

No comments:

Post a Comment