Translate

Sunday, August 19, 2012

Ouwe troep die je belemmert

Veel mensen verzamelen troep.
Sjouw geen oude troep me je mee
Ik ben er zo een. Ik gooi niet gauw iets weg. Het gevolg is dat in ons huis heel wat rommel te vinden is. Niet dat ik graag vast houd aan dingen maar ik vergeet ze gewoon op tijd weg te gooien, totdat ze me in de weg gaan liggen en ik dan rigoureus opruiming houd. Gelukkig is dat in mijn hoofd niet zo. Vervelende gebeurtenissen en ergernissen ben ik snel weer vergeten. Ik vergeet ze bijna opzettelijk, reeds lang is het een gewoonte om zulke dingen achter me te laten en op den duur is het een automatisme geworden.

Veel mensen herinneren zich de verkeerde dingen, ze bewaren oude troep.
Het onthouden van ondergane beledigingen en onheuse behandelingen is als het meezeulen van oude troep. Je hebt er niets aan en het meedragen van dood gewicht vermoeit je alleen maar. Als je last hebt van vervelende dingen uit het verleden, probeer ze te vergeten. Zoek desnoods professionele hulp. Zorg dat je er vanaf komt.

Nare ervaringen uit het verleden zijn geen excuus voor falen in het heden.
Soms lijkt het erop alsof iemand zich verschuilt achter dingen uit het verleden. Kan ik het helpen dat ik ontslagen ben? Ik heb nu eenmaal geen goede opleiding gehad. Mijn vader was een alcoholist (een voorbeeld, niet mijn eigen vader). De pastoor kon zijn handen niet thuis houden. Dit soort zaken worden vaak als een verklaring gebruikt voor het feit dat de zaken nu niet goed lopen.
Er zijn natuurlijk extreme ervaringen die zware trauma's achterlaten, dan is professionele hulp noodzakelijk. Daar heb ik het niet over. Ik bedoel de neiging om de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen en zich achter het verleden te verschuilen. Mocht je dat bij jezelf herkennen, doe er dan iets aan want zo'n houding belemmert je enorm. Kijk vooruit en laat je niet ophouden door rommel uit het verleden.

No comments:

Post a Comment