Translate

Saturday, July 14, 2012

Verveling is een waarschuwingssignaal.

Ik verveel me kapot!
GEEEEUWWWW wat verveel ik me toch!
Dat is een verzuchting of een wanhoopskreet die ik op Twitter al een paar keer voorbij heb zien komen. Een rare uitdrukking is dat eigenlijk. Vervelen is een werkwoord. Maar als je je verveelt doe je niets tenzij je heel vervelend werk moet doen. Maar ik neem aan dat iemand die via Twitter de wereld van zijn verveling op de hoogte stelt op dat moment niet aan het werk is.

Verveling verslapt de geest.
Wanneer iemand de hele dag op een stoel zit en niet beweegt dan is dat niet goed voor het lichaam, de spieren verslappen, de bloedsomloop komt in gevaar, kortom het is ongezond. Zo is het met de geest ook. Iemand die zijn hersens laat ronddraaien om het idee dat hij/zij zich verveelt, gebruikt de hersens niet. Het is ook niet verwonderlijk dat daar niks goeds uitkomt. Onze voorouders wisten dat en zeiden: Ledigheid is des duivels oorkussen. Mensen die zich vervelen zijn vaak ook vervelende mensen.

Verveling is een waarschuwingssignaal.
Is je werk vervelend en geestdodend (een mooi woord in dit verband!) dan moet je dat serieus nemen. Jarenlang vervelend werk doen is gewoon niet goed voor een mens. Wanneer jouw werk vervelend is dan kan je toch proberen daar verandering in te brengen. Misschien kan je het werk plezieriger maken door het op een leukere manier te doen, laat je fantasie eens werken. Zitten er geen mogelijkheden tot verandering in kijk dan uit naar werk dat je wel leuk vindt. Of leef je in je vrije tijd uit in een hobby die de verveling van je werk volledig compenseert. Maar laat je leven niet tot een sleur worden.

Je verveelt je in je vrije tijd.
Natuurlijk kan je in je vrije tijd helemaal niets doen. Als je op die manier bijkomt van het werken en je vindt dat plezierig dan is dat prima. Maar dan is er van verveling geen sprake.
Als je in je vrije tijd je zit te vervelen en diep in je hart heb je daar geen vrede mee dan moet je daar toch echt wat aan doen. Als je werkelijk niet weet wat je wil gaan doen, ga dan wandelen. Je bent dan actief en dat is goed voor het brein. Al wandelend kom je vast wel op ideeën.
De gedachte is niet dat je de tijd moet doden, dat is een armzalig motief om in actie te komen. Het gaat er om dat je werkelijk gaat leven. Trek er op uit!

2 comments:

  1. Goed dat u dit een keer ter sprake brengt! Hoor en zie dit steeds vaker en dan vooral by jongeren. Kan me er zelf niets by voorstellen want voor my is 24 uur in een dag zo voorby en ik kom vaak tyd te kort voor alle dingen die ik moet doen en wil doen! Zou het aan de opvoeding en/of de omgeving liggen dan moet daar iets mee worden gedaan denk ik.

    ReplyDelete
  2. Mooi omschreven, maar dat telt zeker niet voor mij deze opsomming. Ik heb mij mijn hele leven nog nooit verveeld, weet niet eens hoe dat voelt - verveling -!
    Ben te leergierig en altijd op onderzoek uit, leven is voor mij leren.Jammer dat mensen zich vervelen, het leven zit vol met elke dag nieuwe dingen.

    groetjes Maydana

    ReplyDelete