Translate

Saturday, July 28, 2012

Durf te beginnen

Alle begin is moeilijk.
Voorwaartsch Mannen! Er tegenaan!
Je moet iets doen en je weet niet hoe je moet beginnen. Je blijft aarzelen en je gaat even andere dingen doen om maar niet aan die moeilijke opgave te hoeven beginnen. Dat doen van andere dingen gebeurt vaak onder de vermomming van 'onderzoek' en 'analyse' of zelfs 'voorbereiding'. Ondertussen gebeurt er niets wezenlijks. Je ziet het heel vaak in de politiek maar ook in het persoonlijke leven zijn mensen er mee behept. Herken je de situatie?

Aarzel niet te lang. Begin!
Natuurlijk zijn er noodzakelijke voorbereidingen die je eerst moet doen om aan het eigenlijke werk te beginnen. Als je de garage wilt schilderen dan is het toch echt gemakkelijker wanneer je eerst de rommel opruimt die nog in de weg staat. Dat opruimen hoort er gewoon bij. Allerlei andere dingen niet, je snapt wel wat ik bedoel.
Dit voorbeeld kan je ook gebruiken wanneer je aan een complex project moet werken. Als je er een beetje op let dan zie je al gauw wat wezenlijk is of niet. Schuif vermomd uitstel resoluut opzij. Begin zo snel mogelijk met het echte werk. Succes!

Deze stukjes zijn een mooi voorbeeld van wat ik bedoel.
Deze column schrijf ik zonder enige voorbereiding. Ik ga achter mijn computer zitten vaak zonder zelfs maar te weten waar ik het over zal hebben. Binnen een minuut valt me een titel of onderwerp te binnen en ik begin te schrijven. Wanneer ik feiten noem, check ik ze tijdens het schrijven via Google. Ik ben dus geen tijd kwijt aan vooronderzoek. Natuurlijk zijn het maar oppervlakkige stukjes die geen uitgebreid onderzoek vergen, maar het patroon is in veel gevallen bruikbaar. Doe er je voordeel mee!

No comments:

Post a Comment