Translate

Wednesday, July 18, 2012

Vastgeroeste denkbeelden, weg ermee!

Vastgeroeste denkbeelden, bestaan ze nog in deze snel veranderende tijd?
Dit is Bikkel, lijkt op Corrado
Nou, één ken ik er nog wel en die kom ik dagelijks tegen wanneer ik met Corrado mijn witte bullterrier loop te wandelen. Sommige mensen deinzen van schrik achteruit wanneer ze hem plotseling zien en ik hoor nog wel eens uitingen van afschuw: Wat een lelijkerd! Ik neem dan aan dat ze het over Corrado hebben en niet over mij ☺. In werkelijkheid is Corrado de meest zachtaardige en vriendelijke hond die je je voor kunt stellen. Wat zijn lelijkheid betreft, over smaak valt niet te twisten.
Waar het hier om gaat is het idee dat honden vals en gevaarlijk zijn. Natuurlijk zijn er valse en gevaarlijke honden maar niet iedere hond is dat. De mensen die Corrado vanuit hun vastgeroeste denkbeeld gevaarlijk vinden, sluiten zich af voor het plezier dat hij dagelijks aan vele mensen geeft. Op mijn wandelingen kom ik ook vaak mensen tegen die op slag verliefd op hem zijn en dan een praatje met me maken. Gisteren nog een Turkse vrachtwagenchauffeur die stopte en zijn raampje openmaakte en tegen me begon te praten en zijn bewondering uitte voor Corrado.

Corrado heeft bij mij ook een vastgeroest vooroordeel weggenomen. Ik dacht namelijk dat alle Moslims een hekel aan honden hebben. Dat is niet zo want ik heb er al enkele ontmoet die hun bewondering zonder angst lieten blijken.

Met vooroordelen doe je jezelf tekort.
Wanneer je een vooroordeel (vastgeroest denkbeeld) hebt tegen een bepaalde bevolkingsgroep dan sluit je jezelf voor een hele groep af. Misschien hebben die mensen wel gewoontes en denkbeelden die je afschrikken maar misschien geldt dat omgekeerd voor hen ook. Maar als je de vooroordelen opzij schuift en met een open instelling de ander benadert dan heb je een grote kans dat het een plezierige kennismaking wordt.

Het idee dat iets niet kan.
Alles wat in een menselijk brein opkomt en niet teveel tegen natuurwetten indruist, maakt grote kans uitvoerbaar te zijn. Wanneer je jezelf Dat kan niet! hoort zeggen, stop dan even en denk na. Verwerp nooit iets meteen als onmogelijk. Daarmee sluit je jezelf voor eindeloze mogelijkheden af.

No comments:

Post a Comment