Translate

Friday, July 13, 2012

Waar moet ik mee beginnen?

De eerste schep.
Jaren geleden toen ik aan het begin stond van een moeilijk project had ik werkelijk geen idee waar ik moest beginnen. Het was zo complex en ongrijpbaar voor me dat ik geen begin zag. In die tijd liep ik te wandelen en zag bij een boerderij een enorme mesthoop liggen. Gedachteloos wilde ik verder open toen mijn oog getroffen werd door een boer die met een kruiwagen met een schep er in kwam aanlopen. Hij zette de kruiwagen neer, pakte de schep en begon aan de voet van de mesthoop te scheppen en de kruiwagen te vullen. Bingo! Het kwartje viel. Zo'n enorme mesthoop lijkt ook een onoverkomelijk geval maar die boer begon gewoon te scheppen aan dat gedeelte waar hij zich bevond. Zo zag ik het project opeens ook en ik wandelde naar huis met de volle zekerheid dat het wel zou lukken.

Kom, kom John, nu maak je het werkelijk te simpel, een project is toch geen mesthoop?
Nee, dat is ook zo maar dat maakt eigenlijk niks uit. Het gaat om het idee dat je een grote en onoverzichtelijke klus moet aanpakken met het begin dat je voor je ziet. Zodra je er aan begint komt het inzicht. Die boer had zich kunnen laten afschrikken door de enorme omvang van de mesthoop. Maar dat gebeurde niet en begon gewoon te scheppen.
Dat beeld hielp mij over mijn probleem met het project heen en ik begon er aan.

Hoe ging het verder met het project?
Op mijn bureau lag een enorme stapel papier, allemaal achtergrondinformatie over het onderwerp van het project. Ik wist natuurlijk wel waarover het ging maar ik wist alleen niet hoe ik het aan moest pakken. Denkend aan die boer pakte ik het bovenste document, bekeek het om te zien waar het over ging en legde het apart als een begin van een klein stapeltje. Toen ik de grote stapel verwerkt had lagen er op mijn bureau een paar geordende stapels die de verschillende aspecten van het project weergaven. Aan het eind van de dag had ik een vrij goed idee van de structuur van het uiteindelijk resultaat. Ik wist dus waar ik naar toe moest werken. Vanaf dat moment begon het te lopen.

Moraal van het verhaal.
Laat je niet ontmoedigen door het werk dat je voor je ziet. Begin gewoon, bijvoorbeeld met het krijgen van een overzicht van het werk dat je moet doen. Door oplettend te beginnen komt het inzicht. Denk aan die boer, die mesthoop was weg aan het eind van die dag!

1 comment:

  1. Weer een mooie Blog! Prachtig de vergelijking met een mesthoop! Van onderaf beginnen dus. Weer wat wijzer. Ga ook dit uitproberen en morgen de berging 'uitmesten' waar ik heel erg tegenop zag maar nu zelfs zin in krijg! Weer dank voor de wijze raad.

    ReplyDelete