Translate

Monday, August 27, 2012

Werk met passie

John, jij bent niet meer van deze tijd.
Werken alsof je de tango danst,
dan hebben we het over PASSIE
Dat kunnen mensen denken wanneer ze de titel van deze column zien. En inderdaad zie je veel mensen met tegenzin naar hun werk gaan, vooral op maandag. Ik ken mensen die, net teruggekeerd van de vakantie, al druk doende zijn met het plannen van de volgende. Het werk is voor hen maar een vervelend intermezzo. Je ziet niet veel mensen met passie over hun werk spreken. Daarom is Robbert Dijkgraaf, president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van wetenschappen, zo'n verademing wanneer je hem op TV over zijn werk ziet praten. De passie spat er af.
Werken met passie is wel van deze tijd. Passie is hard nodig om uit de huidige economische impasse te komen.

Plaatje vond ik op de site van Dolly Leemans

Hoe krijg je passie voor je werk?
Wees blij wanneer deze vraag überhaupt bij je opkomt, dan ben je al op de goede weg. Wanneer je geen passie voor je werk hebt en je zou dat wel willen hebben dan sta je voor een forse verandering. Gisteren schreef ik over verandering. Wil je in gedrag en attitude veranderen dan moet je denken veranderen, lees het nog maar eens na. Dat is een proces dat tijd vergt.

Niets hoeft je te weerhouden om daar nu al mee te beginnen. Denk aan wat je vandaag op je werk gaat doen. Hoe kan het beter dan gisteren? Richt je gedachten daar op en schuif al het andere wat je daarvan afleidt terzijde. Probeer dat vol te houden, bij alles wat je vandaag aanpakt. Het vergt, vooral in het begin, een enorme concentratie. Aan het eind van de dag zul je moe zijn maar wel uiterst voldaan,
Herhaal dat morgen en al de dagen daarna.

Een andere tip. Zeg niet: ik zal het proberen. Maar zeg: ik zal het doen. Zo'n verschil in woorden lijkt onbenullig en pietluttig maar er zit een wereld van verschil tussen. Wanneer je zegt dat je iets zult proberen dan houd je van te voren al rekening met de mogelijkheid dat het niet lukt. Je geeft het dan bij tegenslagen snel op. Ik zei toch dat ik het zou proberen is dan het excuus achteraf. Wanneer je zegt: Ik doe dat, dan klint dat al heel anders. Het klinkt niet alleen anders, het is ook anders, het getuigt van een positieve instelling. Je gaat aan de slag met de overtuiging dat het gaat lukken. En als het tegenzit dan doe je je uiterste best om het toch voor elkaar te krijgen, je hebt immers gezegd dat je het doet.

Mijn werk is zo saai, ik kan daar onmogelijk passie voor voelen.
Dat is verschrikkelijk als het werkelijk waar is. Heb je wel eens over het maatschappelijk nut van je werk nagedacht, het zou best wel eens kunnen zijn dat dit je werk in een heel ander perspectief plaatst en dat je daar dan wel voldoening uit put.
Als je werk werkelijk geestdodend is, dat kan, dan moet je echt iets anders gaan zoeken. Een leven lang  werken zonder enige betrokkenheid en liefde voor je werk is niet gezond voor je.

No comments:

Post a Comment