Translate

Friday, August 24, 2012

De Blinde Boogschutter

Bijna blinde handboogschutter bij Olympische top.
Dong-Hyun de bijna blinde boogschutter
De Koreaanse handboogschutter Dong-Hyun, die bijna blind is, verbeterde tijdens de Olympische spelen zijn eigen wereldrecord. Tussen de boogschutters met een uitstekende gezichtsvermogen nam hij een prominente plaats in. Hoewel hij zeer slecht ziet (10% van normaal) kan hij de kleuren van het doel onderscheiden en daar mikt hij dan met succes op.

De foto vond ik op de site van de blindenbibliotheek Dedicon

Zonder het brandende verlangen om boogschutter te worden zou het niet gelukt zijn.
Deze jongeman moet haast wel een enorme passie voor de boogsport hebben anders zou het hem met zijn handicap nooit gelukt zijn om wereldkampioen te worden. Hij is een voorbeeld voor allen die iets willen bereiken waarvan de omgeving zegt: "Joh, dat is niks voor jou, dat kan je niet". Wanneer je iets heel graag wilt moet je je niet teveel van het commentaar van anderen aantrekken. Ik herinner me dat ik vroeger als iel en schriel manneke graag wilde leren boksen. Toen ik na de eerste les volkomen uitgeput en verslagen in de kleedkamer zat, hoorde ik iemand over mij zeggen: "Zo, die zien we ook nooit meer terug". Zoiets moet je niet tegen mij zeggen en dus wierp ik me daarna met dubbele energie op de training en na een jaar was ik een redelijk goede bokser en geen iel manneke meer.
Laat je dus niet door anderen ontmoedigen.

Het loont wel de moeite om van je talenten gebruik te maken.
Deze column is niet primair bedoeld als een aanmoediging om juist die dingen te gaan doen waarvoor je geen uitgesproken talent hebt of die je door een handicap slechts met grote moeite zal leren beheersen. Als je dat wel wilt, doe dat dan vooral en laat je door niemand tegenhouden.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het de moeite loont om voor jezelf te ontdekken welke talenten je hebt (voor het geval dat je dat niet weet) en die talenten te gebruiken. Het is een leuke en verrassende ontdekkingsreis. Denk je dat je geen talenten hebt? Daar vergis je je in. Ieder mens heeft tenminste één talent dat hij of zij kan ontwikkelen tot iets buitengewoons. Kijk maar naar de blinde boogschutter.

No comments:

Post a Comment